facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
Proszę o modlitwę w intencji mojego taty - aby szybko wrócił do zdrowia. Jest po ciężkiej operacji i w stanie zagrażającym życiu.
Krzysztof
2020-02-15 22:26:08
Proszę Boga Ojca w imię Pana Jezusa za wstawiennictwem Matki Najświętszej o opiekę od zła, szczęśliwą podróż i błogosławieństwo we wszystkich sprawach dla rodziny Jana.
Jan
2020-01-29 13:28:49
Proszę o modlitwę o uratowanie małżeństwa Anny i Jacka.
Anna
2020-01-09 16:32:06
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Tożsamość
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Teraz!
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2006 - luty
W ORATORIUM - Status animatora w grupie i poza grupą cz. II

jp

strona: 19



Animator chce pomóc młodym stać się protagonistami własnej edukacji i wie, że pozytywne doświadczenie grupy jest do tego nieodzowne. Jednak, aby tak mogło się stać, także grupa musi stać się protagonistą własnego procesu formacji. Z tego powodu traktuje grupę jako jeden organizm, żyjący własnym delikatnym i ciekawym życiem. Jeżeli doświadczenie wewnątrz grupy jest pozytywne, to jej członkowie nabywają zdolności bycia protagonistami procesu wychowania.

Zadaniem animatora jest nadanie życia całości. Prowadzi z tą „całością” dialog i oddaje się do jej dyspozycji. Z grupą komunikuje na jej temat. Zamiast wdawać się w poszczególne relacje lub interweniować w każdej sytuacji problemowej, animator zaprasza grupę do wspięcia się na poziom pozwalający całości grupy kontrolować przebieg procesów, podejmowania decyzji i organizowania zajęć. Na tym poziomie pomaga jej spojrzeć z dystansu, refleksyjnie na przeżywane sytuacje. „Powstrzymuje” zwykły przebieg zdarzeń i zaprasza do krytycznej oceny.

Animator nie kieruje życiem grupy, pracując nad zachowaniami poszczególnych członków za kulisami, poprzez indywidualne rozmowy, nawiązując szczególne relacje czy dostarczając sekretnych informacji.. Kiedy animator chce coś zakomunikować czyni to wobec całej grupy. W przeciwnym razie zagrażałoby to zdobywaniem przez grupę samodzielności.

Nie oznacza to, że animator nie rozmawia z poszczególnymi członkami grupy. Są fakty i problemy, o których nie ma sensu mówić przy całej grupie, a jedynie w dialogu indywidualnym. Nigdy jednak w takim przypadku nie mogą być podejmowane problemy dotyczące grupy, relacji wewnątrz niej i wspólne plany. Co najwyżej animator może zachęcić do pracy w grupie i odnalezienia motywacji własnej przynależności. Problemy grupy w całości systemu oratorium muszą być rozważane między animatorem a grupą jako całością.