facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2006 - wrzesień
W ORATORIUM. Sposób na... teatr

Paweł Figura

strona: 18



Pewnie nieraz zastanawiałeś się nad tym, by zająć się czymś twórczym, kreatywnym. Wraz z nowym rokiem szkolnym warto pomyśleć nad nowymi, ciekawymi formami, które zachęcą młodych do aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Oratorium przecież nie jest wyłącznie miejscem formacji duchowej.

Jednym z pomysłów na urozmaicenie zajęć oratorium jest stworzenie teatru amatorskiego. W każdym otoczeniu znajdą się chętni, którzy będą chcieli wypróbować swych sił w grze aktorskiej. Należy jedynie ich odnaleźć i zaproponować współpracę.

Najlepiej, jeśli ustalony zostanie stały termin spotkań grupy teatralnej – to ułatwi organizację. Takie spotkania powinny trwać około dwóch godzin. Zanim zabierzecie się za wybór sztuki, którą chcielibyście wystawić, warto zająć się najpierw „warsztatem aktorskim”. Na początku spotkań przeprowadźcie po prostu gimnastykę całego ciała – ćwiczenia na rozgrzanie poszczególnych mięśni. Później zajmijcie się aparatem mowy. Dobrym ćwiczeniem jest robienie tzw. młynka językiem, przeróżnych min czy też naśladowanie rżenia konia. Na dykcję natomiast bardzo dobre są rozmaite „łamanki” językowe - trudne w wymowie wyrazy i zdania.

Kiedy już ciało jest rozruszane możecie przejść do prostych ćwiczeń aktorskich. Poproście kolejno osoby o pokazanie zjawiska przyrody – mgły, deszczu czy też sprzętu mechanicznego – pralki, lodówki itp. Najpierw zaproponujcie wykonanie tego ćwiczenia, używając jedynie ciała. Dopiero za drugim razem uczestnicy będą mogli użyć swojego głosu, wydając z siebie nieartykułowane dźwięki. Najlepiej, by sami wymyślili rzeczy, które chcą pokazać.

Dopiero po takich przygotowaniach rozdajcie wszystkim krótki tekst, wiersz lub prozę, by kolejno czytali go w różnych emocjach – radości, gniewu, smutku czy też jako przemówienie, kazanie lub rozmowę z przyjacielem. Na koniec zadajcie uczestnikom etiudę do przygotowania na następne spotkanie, na przykład, żeby pokazali skąd przychodzą, do jakiego pomieszczenia wchodzą i kim są.

Dopiero po jakimś czasie możecie wybrać sztukę, którą wystawicie. Na pewno te wstępne przygotowania, poznanie predyspozycji i możliwości poszczególnych osób bardzo ułatwią zrobienie dobrego przedstawienia. Łatwiej też będzie znaleźć odpowiedni tekst scenariusza. Teatr może mieć bardzo dobry wpływ na rozwój osobowości wychowanków. Zatem do dzieła. Przecież każdy jest po trosze artystą.