facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Tożsamość
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2009 - maj
DUCHOWOŚĆ. Kapłaństwo kobiet?

Natanael

strona: 21



Dlaczego kapłanami mogą być tylko mężczyźni? Nie jest to przejawem dyskryminacji kobiet w Kościele?

Najczęściej używanym argumentem jest przypomnienie, że tak chciał Jezus, ustanawiając apostołami dwunastu mężczyzn. Oni z kolei na swoich następców i głowy wspólnot Kościoła także wybierali mężczyzn, co stanowi nieprzerwaną tradycję od samego początku Kościoła. Ponieważ Jezus wielokrotnie rewolucyjnie zmieniał zastane tradycje i obyczaje, można przyjąć, że gdyby chciał ustanowić kapłankami kobiety – uczyniłby to, niezależnie od opinii na ten temat jemu współczesnych.

Obok argumentu „z tradycji” istnieje jednak także argument „ze struktury Objawienia”. W Starym Testamencie relacja między Bogiem a narodem wybranym wielokrotnie jest opisywana jako relacja oblubieniec – oblubienica (mąż – żona), gdzie rola męska jest zarezerwowana zawsze dla Boga, a żeńska dla ludu Izraela. Szczególnym opisem tej relacji jest księga Pieśni nad Pieśniami, obok wielu tekstów proroków (z których najbardziej wyrazistym jest Księga Ozeasza).

W Nowym Testamencie relacja ta odnosi się do Chrystusa i Kościoła. (np. Ap 22,17; Ef 1,4;5,27). Ponieważ sakramentalnie i liturgicznie kapłan jest uobecniającym znakiem Chrystusa – Oblubieńca dla wspólnoty Kościoła – oblubienicy, jest on mężczyzną.

Warto przyjrzeć się także wymowie symboliki stworzenia: Bóg stwarza świat od rzeczy najmniej doskonałych, aż po najdoskonalsze, a ostatnim dziełem stworzenia jest kobieta. Jednak kiedy Bóg staje się człowiekiem, staje się mężczyzną, po to, by poświęcając się całkowicie dla niej (oblubienicy) na Krzyżu, wynieść ją do najwyższej chwały. Ta uobecniająca w liturgii rzeczywistość oddania się Jego (Chrystusa, kapłana) Jej (Kościołowi, Ciału Chrystusa i oblubienicy) nie tylko wyklucza jakąkolwiek dyskryminację kobiet, ale – przeciwnie – mówi o sposobie wyniesienia do Bożej Chwały.