facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2007 - październik
WYCHOWANIE. Kim chce być?

Anna Domecka

strona: 6



Podjęcie decyzji o wyborze szkoły lub zawodu nie jest łatwe zarówno dla młodych, jak i dla ich rodziców. W takiej chwili dobrze jest móc liczyć na wsparcie osób bliskich, które nie będą narzucały swojego punktu widzenia i dawały „dobrych rad”, będą natomiast towarzyszyły i umacniały.

Czasem bywa tak, że w ważnych momentach życia młodego człowieka rodzice chcą przeforsować swój punkt widzenia, realizując tym samym tradycje rodzinne czy własne ambicje. Dla dziecka jest to zawsze krzywdzące i nie pozwala mu rozwijać własnych pasji, realizować własnych marzeń. To zrozumiałe, że rodzice chcą, by dzieci miały dobry start, wybrały zawód z przyszłością. Trudno jednak być dobrym lekarzem, gdy człowieka pasjonuje na przykład malarstwo czy budownictwo. Jak można podtrzymywać tradycje rodzinne i zostać, jak chciałby tata, prawnikiem, gdy pociąga sport…

Każdy ma swoją wizję życia. Dla każdego co innego jest ważne. Młodym ludziom trzeba pomóc odnaleźć własną drogę. To oni sami muszą odpowiedzieć sobie na następujące pytania: Czym się pasjonuję? Co najbardziej lubię robić? W czym jestem naprawdę dobry? W jakich sytuacjach mam najwięcej energii? W jakich dziedzinach życia czuję się najlepiej? Jaki zawód uważam za najbardziej interesujący? Co oznacza dla mnie interesująca praca? Jakie warunki musi spełniać? Jakie mam zdolności i cechy charakteru? Co mnie wyróżnia i czym mogę się wykazać zarówno w szkole, jak i przed potencjalnym pracodawcą? Jak radzę sobie z przeciwnościami i w sytuacjach trudnych? Czego nie lubię robić? Co jest moją słabością? Czego się boję i dlaczego?

Dopiero wtedy można młodym ludziom pomóc uniknąć angażowania się w coś, co nie da im radości i poczucia satysfakcji. Znajomość siebie pozwoli młodzieży wyznaczać cele i podejmować efektywne działania, które pomogą w ich realizacji.

Przy podejmowaniu decyzji dotyczącej życia zawodowego, oprócz wiedzy o sobie, młodzi powinni także zdobyć wiedzę dotyczącą konkretnych zawodów. Warto, by poznali zakres obowiązków, czynności zawodowe, które trzeba wykonywać w danej pracy, by znali wymagania i kwalifikacje, które należy zdobyć, aby ją podjąć. Klasyfikacja zawodów znajduje się na stronie www.praca.gov.pl. O systemie kształcenia i sieci szkół (o tym, jakie studia wybrać, czy rozpocząć technikum, odbyć staż w innym kraju, a być może najpierw zdobyć konkretny zawód) można przeczytać na portalu internetowym www.gimnazjalista.byc.pl. Warto też dowiedzieć się nieco o rynku pracy (lokalnym, krajowym, globalnym), gdyż należy wybrać zawód, biorąc również pod uwagę to, czy w przyszłości będzie na niego zapotrzebowanie.

Młodym, którzy wśród swoich zalet zauważą: przedsiębiorczość, operatywność, pomysłowość, niezależność, odwagę w podejmowaniu decyzji, wytrwałość w dążeniu do celu, umiejętność przekonywania, łatwość w nawiązywaniu kontaktów z innymi, odpowiedzialność, zdolności organizacyjne, można zasugerować podjęcie własnej działalności gospodarczej i pracy na własny rachunek.

Doskonałą sposobnością przyjrzenia się konkretnemu zawodowi są staże, praktyki, a także wolontariat, który szczególnie można polecać młodym ludziom. Dzięki podejmowanym działaniom (akcje humanitarne, pomoc osobom starszym, niepełnosprawnym itp.) młodzi nabywają umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, otwarcia na potrzeby innych, stają się bardziej samodzielni, zaradni, wzrasta też ich zaufanie do siebie i swoich umiejętności.

Jeśli młody człowiek, mimo wielu rozmów, propozycji, wciąż nie wie, co chce w życiu robić, niech zacznie robić… cokolwiek. Pomysł na życie nie rodzi się tylko podczas rozmów czy przemyśleń. Trzeba zacząć działać. Warto zachęcać do udzielania się w życiu społecznym, podejmowania różnych inicjatyw, uczestniczenia w wydarzeniach szkolnych i pozaszkolnych. Będą to doskonałe okazje, by poznawać siebie, innych ludzi i rozwijać pożądane umiejętności. Podejmując różnorodne działania, młody człowiek będzie mógł rozpoznać, jaki rodzaj zajęć sprawia mu radość, i w którym kierunku chce się rozwijać.

Polecam strony internetowe: www.gimnazjalista.byc.pl, www.metis.pl, www.1praca.gov.pl, www.pup.poznan.pl, www.efs.gov.pl.