facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2005 - wrzesień
UWAGI PSYCHOLOGA

Anna Domecka

strona: 5



Analiza literatury dotyczącej dzieci zdolnych wskazuje, że często ich rozwój i osiągnięcia są niezgodne z ich predyspozycjami osobowymi, a wymagania stawiane są poniżej ich możliwości. Dlatego na wychowawcach spoczywa duża odpowiedzialność za losy dzieci zdolnych. Ważnym problemem jest wczesna identyfikacja tych dzieci. Dzieci zdolne uczą się szybko i skutecznie, łatwo zapamiętują to, co przeczytały lub usłyszały, mają bogaty zasób pojęć, z których potrafią robić właściwy użytek, dużo i chętnie czytają, mają różnorodne zainteresowania, są aktywne, biorą aktywny udział w życiu klasy i szkoły.

Rozwijaniu intelektu musi jednak towarzyszyć odpowiednia troska o rozwój intelektualno-społeczny. Aby przyczynić się do pełnego rozwoju, warto stosować odpowiednie metody i formy pracy z dziećmi zdolnymi, tj.:
– zróżnicowanie nauczania, które ma na celu poszerzenie wiadomości oraz usprawnienie myślenia poprzez samodzielne dochodzenie do pewnych pojęć i praw,
– praca indywidualna, która gwarantuje osiąganie lepszych wyników,
– dodatkowe zadania, np. przydzielanie funkcji kierowników zespołów, powierzanie zadań trudniejszych, które są atrakcyjne,
– zachęta do czytelnictwa nadobowiązkowej lektury,
– praca w kołach zainteresowań i organizacjach szkolnych, gdzie w czasie zajęć wprowadzane są nowe treści, których realizacja pozwala rozszerzyć i pogłębić wiadomości, rozwijać inicjatywy i twórcze myślenie.

Praca z dziećmi zdolnymi wymaga szczególnej pieczołowitości i wręcz drobiazgowego, przemyślanego planu pracy, dla każdego indywidualnie.

Polecam literaturę: L. Bandura Uczniowie zdolni i kierowanie ich kształceniem, I. Borzym Uczniowie zdolni, G. Szumski Dobór i kształcenie uczniów zdolnych, T. Lewowicki Kształcenie uczniów zdolnych.