facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2016 - grudzień
A jednak oryginalny

ks. Marek Chmielewski

strona: 26



Nikt w wychowaniu, tak jak ks. Bosko, nie dokonał syntezy miłości, rozumu i religii.

Pamiętam to jak dziś. Wykłady z systemu ks. Bosko w seminarium w Lądzie. Jeden z moich młodszych współbraci atakuje: „Liczyłem na to, że rozbudzi ksiądz we mnie entuzjazm, że dowiem się, jak i co robił ks. Bosko. Tymczasem niszczy ksiądz w nas obraz ks. Bosko wyniesiony z młodości”. Zrobiłem wielkie oczy. „Nie bardzo rozumiem. Przecież…”. Mój rozmówca nie dał mi skończyć. „Już było o wszystkim! O tym, że ks. Bosko nie wymyślił szkoły, że nie on zaczął oratorium, że nie od niego zaczyna się system prewencyjny. Ale, że Bartłomieja Garelli nie było, to już przesada! Niszczy nam ksiądz księdza Bosko!”. Miałem wrażenie, że moje pobieżne wyjaśnienia na temat oryginalności systemu wychowawczego ks. Bosko nie bardzo przekonały mojego rozmówcę. Po latach, gdy byliśmy w jednej wspólnocie, przypomniał mi tamto wydarzenie, mówiąc, że potrzebował czasu, aby sobie wszystko poukładać. Zdaję sobie sprawę, że poprzednie moje rozważania o systemie wychowawczym ks. Bosko mogły wywołać w naszych Czytelnikach podobne wrażenie. Sięgamy po „Don Bosco”, aby bardziej inspirować nasze życie ks. Bosko, a dowiadujemy się, że to nie on wymyślił system prewencyjny, nie od niego biorą początek oratorium, warsztaty, szkoła i internat, nie on jeden pokochał młodzież, nie on jeden dał jej dom, nie on jeden założył zgromadzenia zakonne. A przecież nikt z nas nie ma wątpliwości, że ks. Bosko był wyjątkowy, szczególny, oryginalny. Co go wyróżnia spośród innych? Dlaczego jest specjalny? O wyjątkowości ks. Bosko byli przekonani już jego współcześni. W 1849 r. prof. C. Danna z Turynu widział oratorium ks. Bosko jako dzieło, w którym proponowane jest wychowanie integralne. Podkreślał, że ma ono jednocześnie charakter religijny (modlitwa, sakramenty, katecheza) i świecki, cywilny (nauka czytania, pisania, zawodu) oraz że w niezwykłej symbiozie współistnieją tu ze sobą wychowanie (zasady, reguły, praktykowanie cnót) i zabawa (gry, gimnastyka, sport, teatr, nagrody, wszechobecna radość). W marcu 1888 r. kard. G. Alimonda, w kazaniu podczas mszy św. odprawianej 30 dni po śmierci ks. Bosko, podkreślił, że propozycja wychowania prewencyjnego zaproponowana przez ks. Bosko przyczyniła się do „uświęcenia pedagogii XIX wieku”. Wg kardynała: „Ks. Bosko nie zignorował niczego z wcześniejszego dorobku wychowawców działających w duchu prewencji. On go przejął i poszedł dalej. Metoda nie jest dla niego problemem. On, jak nikt inny dotąd, definiuje rządzące nią zasady i wartości, na których ona się opiera. Ks. Bosko w podejściu do wychowanka poddaje emocje kontroli religijności (moralności), a to, co rozumowe (naukowe) dopełnia miłością (caritas)”. W 1934 r., przy okazji kanonizacji księdza Bosko, ks. A. Caviglia, wybitny znawca Jego pedagogii, zwrócił uwagę na jeszcze inny aspekt oryginalności ks. Bosko. Wg niego „w sposób doskonały i ostateczny nakreślił zasady pedagogii chrześcijańskiej”. Caviglia zwraca też uwagę, że wielu świętych podejmowało działania ze względu na miłość do ubogich, ale nikt z nich nie uczynił tego z takim rozmachem, jak ks. Bosko. Nikt też inny w wychowaniu, tak jak on, nie dokonał syntezy miłości, rozumu i religii. Ks. prof. P. Braido, zmarły w 2014 r. znawca życia i pedagogii ks. Bosko, uważał, że to, co wyróżnia ks. Bosko spośród innych wychowawców nurtu prewencyjnego to dokonana przez niego unikalna synteza elementów prewencyjnych obecnych w kulturze jego czasów. Ponadto ks. Bosko jawi się jako twórca integralnego systemu wychowawczego, w którym połączył w jedno elementy naturalne i nadprzyrodzone (pedagogię i duchowość). Spośród innych wyróżnia go także ilość i różnorodność utworzonych dzieł: od oratorium, przez szkoły, internaty, małe seminaria, kościoły, stowarzyszenia młodzieżowe, misje, zgromadzenia zakonne, działalność pisarską i wydawniczą. Przez swoje działania i pisma zdefiniował terminy kluczowe dla systemu prewencyjnego i sprecyzował właściwe dla niego metody.▪