facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2005 - styczeń
Etapy wzrostu w grupie III – cd.

JP

strona: 15



Przyglądamy się w dalszym ciągu trzeciemu etapowi wzrostu w grupie – przejściu od poczucia przynależności do odpowiedzi na wyzwania otaczającego świata. W poprzednim odcinku mówiliśmy o działaniu według planu, w tym powiemy o zakorzenieniu w kulturze i konfrontowaniu projektów.

Grupa zachęca do porównania różnych stylów życia. W czasach pluralizmu światopoglądowego takie porównanie może wydawać się łatwe. W rzeczywistości granice między różnymi sposobami życia są niewyraźne i młodzi wypracowują sami dla siebie kulturowy koktajl trudny do sklasyfikowania i jednoznacznej oceny. Mimo to konieczne jest zajęcie pozycji wobec różnych stylów życia młodych. Trzeba to czynić z pozytywnym nastawieniem.

Porównanie takie zmierza do ukazania wiary jako rozwijającego się ziarna, jej artykulacji, horyzontu, w którym się określa, racji, które stanowią jej fundament. Refleksja na temat różnych odpowiedzi i propozycji pomaga grupie oderwać się od wiary naiwnej i powierzchownej, często rutynowej, sprowadzającej się od emocjonalności, po to, by dojrzewać ku wierze świadomej i krytycznej, przechodząc także przez etap wątpliwości.

W praktyce religijne pytanie młodych charakteryzuje się ubóstwem wyrażania. Łatwo staje się narcystyczne, interesowne, przesądne. Jak ubogie jest życie, podobnie ubogie staje się pytanie religijne. Jego oczyszczenie i autentyczność jest powolne i trwa do końca życia.

To prowadzi grupę do wyboru drogi pod prąd. Zarówno przeciwko tym, którzy dają młodzieży Ewangelię, nie pomagając im stawiać sobie pytań religijnych, jak i przeciwko tym, którzy uważają, że religijność przeciwstawia się temu, co ludzkie, a nie jest najbardziej ludzką sferą człowieczeństwa.

Przebyta droga pozwala w tym momencie ukazać dojrzewającą tożsamość osobistą każdego członka grupy. Punktem centralnym jest decyzja zafascynowania się życiem. Staje się także możliwe ukazanie mechanizmu rozwoju tożsamości. Wzrasta ona między problemami i odpowiedziami w poszczególnych sytuacjach, w miarę umiejscawiania tak problemów, jak i odpowiedzi na płaszczyźnie rozumu, wiedzy, sensu i planu życia, aby móc otworzyć się na świat wiary.