facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2004 - lipiec/sierpień
Kto tu rządzi?

JP

strona: 25



Kiedy umowa formacyjna jest już zawarta (także nieformalnie) rozpoczyna się następny etap – animowanie życia oratoryjnego już z pozycji „gospodarzy”. Uczestniczenie we współdecydowaniu – to rzecz o podstawowym znaczeniu w wychowaniu.

Podejmowanie decyzji jest formacyjne samo w sobie. Uczy słuchania, dialogu i znajdowania pozycji zadowalających różne grupy i osoby. Zaproszenie do animowania oratorium zakłada uczestniczenie w podejmowaniu decyzji o kierunkach działania. Tworzyć oratorium – to brać udział w podejmowaniu decyzji, wpływać na bieg wydarzeń. Nie może być mowy o współuczestnictwie, jeśli nie ustala się wspólnie głównych celów, wykorzystania dostępnych środków, programu zajęć.

Mimo że wszyscy uczestnicy są wezwani do wpływania na całość życia oratoryjnego, to istnieją określone ośrodki podejmowania decyzji. Tak rozumiane sprawowanie władzy w oratorium może odbywać się przez nieformalną akceptację autorytetu animatora lub innego lidera oraz przez oficjalną nominację przez tego, komu struktura oratoryjna podlega. W poszczególnych grupach zdobywają posłuch ci młodzi, którzy potrafią uchwycić momenty niepewności i znaleźć rozwiązanie. Na ile potrafią zrozumieć problemy grupy i są w stanie ją prowadzić, na tyle grupa utożsamia się z nimi, uznaje i akceptuje (nie bezgranicznie) ich przewodnictwo. W podobny sposób może wyłonić się grupa animatorów – liderów, gotowa interpretować i wskazywać kierunki działania całości oratorium, przy akceptacji ich roli przez pozostałe grupy. Władza z nominacji – to zwykle wspólnota dorosłych, realizujących cele wychowawcze i duszpasterskie znajdujące swój konkretny wyraz w programie oratoryjnym.

W oratorium władza „przez akceptację” i władza „z nadania” spotykają się, co może owocować konfliktami, ale obie potrzebują siebie nawzajem. Szczególnym punktem styczności między nimi jest władza animatorów, czyli tych wychowawców, którym jest ona powierzona tak „z góry”, jak i przez uznanie wśród młodych.

Władza dąży do wyłonienia struktury, która usprawni działalność . Jest nią ośrodek podejmowania decyzji. Powinny w niej uczestniczyć wszystkie siły animujące oratorium, poprzez swoich reprezentantów. U jej podstaw leży regulamin, który w części jest wynikiem uzgodnień między uczestnikami, a w części zostaje nadany przez władze instytucjonalne, które mają zagwarantować realizację celów wychowawczych i właściwą jakość formacji.
Najczęściej jest nią „rada oratoryjna”, w skład której wchodzą odpowiedzialni za oratorium, animatorzy grup, młodzi wybrani przez swoich rówieśników oraz reprezentanci, mających wpływ na życie oratorium, grup społecznych lub kościelnych (np. rodzin).

W praktyce więc kierowanie oratorium jest wynikiem cierpliwej pracy i negocjacji między różnymi osobami i grupami. Jeśli taka „koalicja” okazuje się niezdolna sprostać wyzwaniom, władza przechodzi do bardzo zawężonej grupy lub pojedynczej osoby. Jednak w takim przypadku oratorium salezjańskie gubi swój charakterystyczny rys – wychowywanie przez aktywne uczestnictwo.