facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2020 - kwiecień
H: jak Hagiografie

ks. Marek Lis

strona: 21



Od wczesnych wieków chrześcijaństwa popularnością cieszyły się hagiografie utrwalane na piśmie przez zwykle anonimowych autorów opowieści o świętych. Taki charakter miały m.in. apokryficzne ewangelie, nieuznane przez Kościół, koncentrujące się często na nadzwyczajnych wydarzeniach z życia Maryi, Józefa, uczniów Jezusa. Bohaterami hagiografii stawali się starożytni męczennicy, a potem święci kolejnych wieków chrześcijaństwa. Zadaniem hagiografii było pouczanie, dodawanie otuchy i wskazywanie przykładów żywej wiary. Przecież to dzięki lekturze drukowanych książek – Życia Chrystusa Ludolfa z Saksonii i Złotej legendy Jakuba de Voragine, zawierającej żywoty świętych – zachwyt i pragnienie świętości pojawiło się w sercu rannego baskijskiego rycerza, którego znamy jako św. Ignacego z Loyoli. Tuż po I wojnie światowej, po przeczytaniu Księgi Życia św. Teresy z Ávila, Edith Stein mogła zawołać: „To jest prawda” i przyjąć chrzest w Kościele katolickim! Kontakt ze świętymi, nawet za medialnym pośrednictwem hagiograficznych opowieści, może zaowocować nawróceniem i świętością. W epoce audiowizualności hagiografie zmieniają swą formę: żywoty dawnych i nowych świętych często stają się tematem filmów. W dziejach kina największą filmową popularność zdobyli św. Franciszek z Asyżu oraz św. Joanna d’Arc, liczne fabularne i dokumentalne filmy biograficzne przybliżają wciąż wielu odbiorcom postać i nauczanie św. Jana Pawła II. Podobnie jak w przypadku hagiografii książkowych, ekranowe portrety świętych są zbytnio upraszczane, autorzy filmów kładą nacisk na emocjonalną stronę narracji, lecz wykorzystywane przez nich materiały archiwalne pozwalają na usłyszenie i zobaczenie świętego na ekranie. Zarejestrowany obraz i głos stają się na swój sposób relikwią, być może cenniejszą niż fragment ubrania czy przedmioty, którymi święci się niegdyś posługiwali.