facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2020 - marzec
Lekcje religii w kryzysie? Czy nauczyciel religii w sytuacji kryzysowej?

ks. Albert Wołkiewicz

strona: 23



Kontynuując rozważania na temat obecnej sytuacji, w jakiej znajduje się nauczanie religii w polskiej szkole, dotknijmy dziś konkretu. Sprowokowało mnie do tego Oświadczenie małopolskiego kuratora oświaty z 23 stycznia 2020 roku, opublikowane w związku z przeprowadzoną kontrolą w pewnym krakowskim liceum. Jednym z narzędzi służących do weryfikowania zarzutów przedstawionych w skargach była anonimowa ankieta zawierająca pytania adekwatne do badanego w szkole problemu. W ocenie małopolskiego kuratora oświaty każdorazowo zakres i powaga przedstawionych zarzutów, zarówno z uwagi na dobro pokrzywdzonych uczniów, jak i na dobre imię nauczycieli szkoły, którzy należycie wykonują swoje obowiązki, przed wyciągnięciem ewentualnych konsekwencji zawodowych, wymaga wnikliwej i wielowymiarowej weryfikacji. Ponieważ nauczyciele religii podlegają tym samym prawom i obowiązkom zawodowym, co inni nauczyciele, to wspomniana kontrola w liceum krakowskim nie ominęła także katechetów. Skargi, jakie wpłynęły do małopolskiego kuratora oświaty, zawierały różny stopień konkretyzacji przedstawionych zarzutów – niektóre umożliwiały zidentyfikowanie nagannego czynu konkretnego nauczyciela i znacząco uzasadniały skierowanie sprawy na drogę odpowiedzialności dyscyplinarnej. Inne z kolei były tylko ogólnikowym zasygnalizowaniem problemów, które można wyeliminować przez odpowiednie działania naprawcze, zarówno ze strony dyrektora szkoły, jak i nadzoru pedagogicznego, bez pociągania do odpowiedzialności konkretnych osób. Ku refleksji, w ramach pytań do wielkopostnego rachunku sumienia nauczyciela religii, wraz z każdym, kto w ramach edukacji szkolnej naucza religii katolickiej, chcę odczytać przykładowe zarzuty ujęte w Oświadczeniu małopolskiego kuratora oświaty:

ɼ „nienależyte wykonywanie obowiązków nauczyciela w czasie lekcji przez zajmowanie jej czasu wywodami na temat swojego życia prywatnego, poglądów politycznych, zachowania innych nauczycieli szkoły, przekazywanie informacji na temat sytuacji z pokoju nauczycielskiego – kosztem realizacji podstawy programowej;

ɼ nienależyte realizowanie podstawy programowej – pomijanie niektórych treści, a przekazywanie tych znacznie wykraczających poza materiał oraz egzekwowanie wiedzy w tym zakresie;

ɼ naruszanie zasad oceniania;

ɼ naruszanie godności i praw ucznia przez wyśmiewanie ich wyglądu, wagi czy poziomu wiedzy;

ɼ naruszające powagę zawodu nauczyciela spoufalanie się z niektórymi z uczniów, także o kontekście seksualnym;

ɼ poniżanie uczniów i wprowadzanie na lekcjach atmosfery zastraszenia”. 

Źródło: www. kuratorium.krakow.pl/oswiadczenie-malopolskiego-kuratoraoswiaty- 3/