facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2020 - marzec
Wpływ gier komputerowych na zachowanie dzieci

Bożena Paruch

strona: 22



Obserwując uczniów, można zauważyć, że wielu wśród nich jest niespokojnych, wybuchających złością z dość błahych powodów. Zdarzają się agresja i złość trudne do opanowania.

Łatwo to zaobserwować m.in. w świetlicy szkolnej, czasami też w klasie i podczas przerw międzylekcyjnych. Przyczyn takiego zachowania jest wiele. Jedną z nich jest nadmierne korzystanie z gier komputerowych. Na ich negatywny wpływ najbardziej narażone są najmłodsze dzieci, co jest związane z ich etapem rozwojowym, są niedojrzałe. Z badań wynika, że 80-85 proc. gier jest związanych z przemocą i zawiera sceny destrukcji. Chłopcy najczęściej używają gier związanych z walką, w których są zwycięzcy i pokonani, mają do dyspozycji arsenał broni. Wieloletnie badania psychologiczne nad oddziaływaniem gier zawierających przemoc pokazują, iż korzystanie z nich wpływa na podwyższenie poziomu agresji graczy. Dzieci grające w gry zawierające destrukcję i przemoc stają się bardziej agresywne wobec innych osób. Polskie badania pokazały, że chłopcy korzystający z gier angażujących w akty przemocy byli bardziej impulsywni, chcieli podporządkować sobie innych, byli skoncentrowani na sobie i własnych potrzebach, wykazywali się niższym poziomem empatii od tych, którzy nie bawili się grami komputerowymi. Chłopcy grający mają poważne trudności w kontaktach społecznych – są bardziej narcystyczni i obojętni na drugiego człowieka, nastawieni bardziej na rywalizację niż współdziałanie. Chłopcy ci również częściej mają trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu bliskich relacji emocjonalnych w swojej rodzinie, często izolują się z życia rodzinnego. Zmiany zachodzące w ich osobowości pod wpływem nadużywania gier komputerowych mogą mieć charakter trwały. Osoby, które w dzieciństwie nadużywały gier zawierających przemoc, jako ludzie dorośli częściej przejawiali postawy agresywne wobec innych, zwłaszcza w sytuacjach konfliktowych, wchodzili też w konflikt z prawem. Zabawa grami komputerowymi zawierającymi przemoc może wpływać na kształtowanie się zaburzeń zachowania, postaw antyspołecznych i agresywnych. Reguły gier komputerowych „zachęcają” do stosowania przemocy, jest ona nagradzana przez wygranie – sukces osiągnięty w grze. Grający staje sią w grze agresorem, bo identyfikuje się z postacią, wygrywa, jeżeli skutecznie stosuje przemoc, a powtarzając to wielokrotnie, nabywa w niej wprawy i przyzwyczaja się do niej. A. Gała, w zespole prof. dr hab. M. Braun-Gałkowskiej, prowadziła badania, czy zachowanie dzieci korzystających z „agresywnych” gier komputerowych różni się od zachowania dzieci nieużywających takich gier. Chodziło o poziom agresji i wrażliwości moralnej. Wyniki badań wykazały, że chłopcy „komputerowi” byli bardziej agresywni. Dotyczyło to agresji fizycznej i słownej, charakteryzował ich również niepokój. Mieli złe relacje z innymi ludźmi, byli nastawieni na siebie, obojętni na innych, brakowało im umiejętności nawiązywania kontaktów polegających na współdziałaniu z innymi. Często w kontaktach z rówieśnikami pojawiała się otwarcie nieukrywana przez nich i niehamowana agresja. Grając w gry komputerowe, młodzi ludzie wielokrotnie dokonują czynów agresywnych bez poczucia winy za nie – są wykonywane na niby. To powoduje, że zacierają się u nich granice między dobrem a złem, a to wpływa na zmniejszenie ich wrażliwości moralnej. Obcowanie z wieloma scenami agresji powoduje, że dziecko myśli, że jest to zjawisko powszechne. Traci wrażliwość na ból, cierpienie czy przemoc. Najlepszym sposobem na uchronienie dziecka przed niekorzystnym wpływem gier komputerowych jest obecność i bliskość rodziców i rodzeństwa oraz dobre relacje z nimi. Dzieci potrzebują uwagi i zrozumienia dorosłych, troski i zainteresowania. 