facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2016 - listopad
Cyfrowy smog, ukryty smok

Robert Tekieli

strona: 28



W polskich domach trwa cyfrowy terror. Cyfrowa wojna domowa. Rodzice coraz bardziej świadomi negatywnego wpływu komórek, tabletów i komputerów na dzieci wyrywają młodym smartfony z rąk. Dzieci stosują wszelkiego rodzaju oszustwa i podstępy, by w cyfrowym świecie przebywać godzinami. Niekontrolowane korzystanie z mediów cyfrowych prowadzi do dramatycznych skutków – poniżej zapowiedziany miesiąc temu ekstrakt z książki „Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci” niemieckiego neurobiologa, profesora Uniwersytetu Harwarda, Manfreda Spitzera.

Niekontrolowane, nadmierne korzystanie z mediów cyfrowych degraduje jednak nie tylko intelekt, również dotknięte są sfera woli i uczuć, a przede wszystkim kaleczone są zachowania społeczne.

Żyjący w fatalnych warunkach socjalnych dziewiętnastolatek grał przez cały dzień w dozwoloną od 12 lat komputerową grę walki polegającą głównie na mocowaniu się, biciu i kopaniu przeciwnika – przede wszystkim w twarz. Chłopak przegrywał przy tym notorycznie ze swoim kolegą. Wieczorem, będąc pod lekkim wpływem alkoholu, gracze spotkali mieszkającego od czterech dni na ulicy około pięćdziesięcioletniego mężczyznę, którego zaprosili na noc do siebie. W drodze do domu oskarżony zepchnął bezdomnego ze schodów, po czym zaczął kopać go w twarz – i przestał dopiero wtedy, gdy ten stracił przytomność. Następnie zadzwonił do swej opiekunki socjalnej i opowiedział jej o popełnionym czynie. Kobieta jednak mu nie uwierzyła, dlatego zwłoki ofiary znalazł przypadkowy przechodzień dopiero następnego dnia rano. Na zdjęciach zwłok twarz zabitego mężczyzny jest nierozpoznawalna. Sprawca sam nie potrafił zrozumieć, co popchnęło go do popełnienia tej zbrodni. Morderstwo bez motywu. Każdy, kto będzie was przekonywał, że wielogodzinne mordowanie na ekranie komputera nie pozostawiło na psychice tego młodego człowieka śladów, jest lobbystą przemysłu produkują- cego takie mordercze gry. Biegłość w obsługiwaniu mediów cyfrowych nie jest tak samo ważna, jak umiejętność czytania. Polska szkoła wpada właśnie w komercyjną pułapkę i zaczyna pod pozorami edukacji medialnej reklamować produkty Microsoftu. Lekcje informatyki często sprowadzają się do nauczania radzenia sobie z mankamentami programów Word, Exel czy PowerPoint. Lobby cyfrowe ma dziś właściwie nieograniczone środki na reklamę i dezinformację społeczną. Cyfrowe media zastępują pracę naszego umysłu, w związku z czym z czasem słabnie nasz potencjał umysłowy. Niekontrolowane, nadmierne korzystanie z mediów cyfrowych degraduje jednak nie tylko intelekt, również dotknięte są sfera woli i uczuć, a przede wszystkim kaleczone są zachowania społeczne. Neurobiologia współczesna eksperymentalnie potwierdziła negatywny wpływ nowych mediów na człowieka i coraz lepiej poznaje stojące za tym mechanizmy. Cyfrowe media prowadzą do uzależnień i kradną nam sen, wpływają niekorzystnie na naszą pamięć, wyręczają nas w pracy umysłowej, nie przyczyniają się do lepszego rozwoju umysłowego ani do poprawy naszych stosunków z innymi. Zakłócony rozwój mózgu, zwłaszcza w jego czołowych partiach odpowiedzialnych za funkcje społeczne i kontrolę uwagi, skutkuje pojawieniem się syndromu deficytu uwagi i wzmożonym występowaniem stanów depresyjnych, do tego dochodzą zakłócenia rozwoju mowy, problemy z nauką i koncentracją, stres, depresja i narastająca gotowość do stosowania przemocy fizycznej. Elastyczność umysłu młodego człowieka powoduje, że jak najdłuższe odsunięcie w czasie kontaktu dziecka z cyfrowymi mediami jest niezwykle ważne. To najlepszy sposób ochrony naszych dzieci. Nowe technologie sprawiają, że XXI wiek wygląda tak, jakby miłości, wspólnotom, rodzinie wytoczona została cyfrowa wojna hybrydowa.