facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2019 - styczeń
Brak akceptacji – odrzucenie rówieśnicze

Bożena Paruch

strona: 24



Uczeń szkoły podstawowej zmienił szkołę z powodu złych relacji z rówieśnikami. Zdecydował się na trud związany z dojeżdżaniem do nowej placówki, uzyskał zrozumienie i akceptację rodziców. Niestety, swoim zachowaniem przyczynił się do konfliktu w klasie i odrzucenia go przez grupę. Problem braku akceptacji w gronie rówieśników jest dość powszechny i istnieje na każdym szczeblu nauczania począwszy od przedszkola. Dorośli nie zawsze go zauważają, a nieudzielenie pomocy dziecku odrzuconemu przez rówieśników może negatywnie wpłynąć na jego psychikę, a najprawdopodobniej samo nie poradzi sobie z brakiem akceptacji w gronie koleżanek i kolegów. Dzieci, ale i dorośli tworzą swoją samoocenę na podstawie tego, jak są traktowani i postrzegani przez grupę. Odrzucenie rówieśnicze, rozumiane jako negatywny stosunek grupy do określonej jednostki, ma ogromny wpływ na rozwój tej osoby. Grupa widzi takie dziecko jako niewarte akceptacji, a to powoduje, że dziecko postrzega siebie jako osobę niezdolną do uzyskania akceptacji. Odrzucenie dziecka ma negatywny wpływ na jego samoocenę, motywację do nauki. Może być przyczyną zaburzeń zachowania, spowodować niechęć do szkoły i niskie wyniki w nauce. Dzieci na ogół nie potrafią radzić sobie z tym problemem same, stają się agresywne, mogą zacząć unikać szkoły, w której czują się nieakceptowane. Odrzucenie może spowodować wagary i złe zachowywanie się w domu. Istnieje wiele przyczyn odrzucenia rówieśniczego, na ogół dotyczy to dzieci, których zachowanie i wygląd odbiegają od normy, zwracają uwagę, budzą zazdrość, negatywne skojarzenia. Najczęściej odrzucane przez rówieśników są różniące się od innych dzieci:

które uczą się źle lub te, które są faworyzowane z powodu
szczególnych uzdolnień,
które nie radzą sobie ze sportem,
różniące się kolorem skóry czy innym wyznaniem,
pochodzące z rodzin patologicznych,
noszące niemodne ubranie, mające problemy z higieną,
zachowujące się „dziwaczne”, wypytujące, nadmiernie
gadatliwe, wtrącające się,
nieśmiałe, mające trudności w nawiązaniu kontaktu z ró- wieśnikami, pozbawione wiary w siebie,
agresywne,
niepełnosprawne.

Odrzucenie rówieśnicze to bardzo stresujące doświadczenie życiowe dla dziecka. Ma ono wpływ na jego rozwój. Niektórzy psychologowie twierdzą, że jest to stres porównywalny z tym, który związany jest z utratą rodzica, gwałtem, fizycznym znęcaniem się. Odrzucenie rówieśnicze wpływa również na nasilenie się cech, które ma każdy człowiek. Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, psycholog kliniczny Dorota Kubacka-Jasiecka dowodzi, że człowiek w sytuacji stresowej, chcąc przywrócić równowagę i zwalczyć stres, uruchamia posiadane zasoby poznawcze. Dziecko, u którego występują przejawy agresji, będzie reagowało na odrzucenie nasileniem zachowań agresywnych. Dziecko ze skłonnościami do wycofania się, w przypadku odrzucenia przez grupę jeszcze bardziej się wycofuje. Co mogą zrobić rodzice i wychowawcy w celu zapobiegania takim sytuacjom i udzielania pomocy, kiedy to już zaistnieje?

Uczenie koleżeńskości – unikanie w domu rozmów typu
nie pożyczaj koledze, bo ci zniszczy.
Pomoc w znalezieniu przyjaciół – zaproszenie na urodziny,
zorganizowanie wspólnego wyjścia.
Przydzielanie ważnych zadań w grupie, żeby dziecko mogło
pozytywnie zaistnieć.
Prowadzenie rozmów terapeutycznych, uświadamianie
rodzicowi zaniedbania dziecka w przypadku braku higieny.
Warsztaty integracyjne na początku roku szkolnego lub
w przypadku zaistnienia problemu odrzucenia.
Zaproponowanie warsztatów „trening umiejętności społecznych”.

Pamiętajmy – każdą trudność można pokonać. Od nas zależy podjęcie stosownych działań, a wysiłek, który w nie włożymy, traktujmy jako inwestycję w przyszłość dziecka, która jest równie ważna, jak szkolne wykształcenie. 