facebook
Pismo Don BOSCO jest polską edycją "Il Bollettino Salesiano", pisma założonego przez księdza Bosko w 1877 r., które dziś ukazuje się w 55 edycjach, 29 językach i dociera do 151 krajów. Jest pismem Rodziny Salezjańskiej skierowanym także do rodziców, wychowawców, katechetów, animatorów młodzieżowych i wszystkich, którym bliskie są ideały świętego Jana Bosko - wychowawcy z Turynu.
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Karol Kliszcz - Blog

REFORMA CZY UWSPÓŁCZEŚNIENIE? DRUGA CZĘŚĆ

W programie trzecim Polskiego Radia znajdziesz audycję o pewnej niemieckiej szkole. Margaret Rasfeld stworzyła i prowadzi w Berlinie gimnazjum ewangelickie. Według jej słów, jest to szkoła, która nie tyle poucza czy naucza, co raczej wskazuje i uczy...
Nie będę tu streszczał całości audycji, ponieważ lepiej jej posłuchać samemu, podam jedynie, że nie ma w niej klasycznego planu lekcji czy nieustannego wręcz testowania osiągnięć uczniów.

link: http://www.polskieradio.pl/9/396/Artykul/1558804/

Piękny przegląd przykładów kreatywnej zmiany w "trudnych" szkołach znajdziesz w książce Kena Robinsona "Kreatywne szkoły", wydanej w języku polskim w Krakowie w 2015 roku. Jej podtytuł: "Oddolna rewolucja, która zmienia edukację" wskazuje na istotny kierunek, który powinni obrać ci, którym zależy nie tyle na "reformie systemu edukacji", co przede wszystkim na rozwoju dzieci i młodzieży w XXI wieku. A żyjemy w czasach, w których wiemy znacznie więcej o tym, jak naprawdę człowiek się uczy, dzięki możliwości zajrzenia do "uczącego się mózgu". Nie możemy jedynie lekko retuszować dotychczasowych przekonań np. o metodach prowadzenia zajęć, lecz część z nich w zasadzie można odrzucić, by uwolnić "system" od zbędnego balastu. O tym niekorzystnym balaście hamującym rozwój młodego człowieka usłyszysz np. w wystąpieniach p. Marzeny Żylińskiej, zajmującej się neurodydaktyką. "Szkołę trzeba wymyślić na nowo" czy "Potrzebny przewrót kopernikański w dydaktyce" to tylko kilka z haseł sygnalizujących to, do czego zachęca wszystkich związanych z edukacją.

link: https://youtu.be/N3Qcg0kTCpI

Na koniec, zachęcam do zapoznania się z ruchem "Budząca się szkoła", której celem jest reforma rozumiana nie jako delikatna kosmetyka (najczęściej sterowana przez dany rząd), ale wymyślenie środowiska szkolnego odpowiedniego na nasze czasy. Czyli, o co dokładnie im chodzi? A, na przekład o nową architekturę budynków przeznaczonych na szkoły czy przedszkola...

link: http://www.budzacasieszkola.pl

***
"Miejscem pracy nauczyciela jest mózg ucznia". (prof. Manfred Spitzer, neurobiolog)




powrót